rocotopeppers

Direktlänk till inlägg 3 mars 2010

Angående matlagning - 2,6

Av Mita - 3 mars 2010 06:11

Fick en fråga hur jag hittar inspirationen till matlagningen, och då tror jag personen menar den vardaliga matlagningen. Brukar ju skriva om vad vi äter på bloggen men är det av något intresse så kan jag skriva dagligen om vad vi lagar så får ni ju ett middagstips till dagen efter, igår blev det spiralpasta och stekt falukorv, till det frästa jag även gul lök i en särskild panna som fick koka ihop med chili, soya, dijonsenap,tomatpuré, svartpeppar, en halv buljongtärning och grädde. En variant av stroganoff där såsen serverades apar.

Det är rätt märkligt men nästan det första jag tänker på när jag vaknar är vad jag ska laga för mat, jag försöker ha koll på vad Oskar får i skolan, och vad som finns i frysen, men det kan även bli så att det jag planerar till middag idag kan lika gärna lagas imorgon för att jag hittade något bra pris på någon råvara i butiken. Vi planerar aldrig matsedel för veckan utan tar dagen som den kommer, jag är heller inte den som storhandlar utan besöker nog matbutiken nästan dagligen, men hittar jag ett parti av tex vildsvinsfärs för 49:- kilot så köper jag på mig ett gäng.

Jag är den som älskar bra extrapriser och fyndlådor, skulle inte kunna tänka mig att hoppa över lådan med "matmedbästföredatumsomsnartgårut".

Tycker det ser så festligt ut när folk sneglar lite lätt i lådan med en blick av, hoppas ingen ser mig, själv dyker jag ner med huvudet och blir bara glad om det finns något bra att shoppa loss på.

Den hängmörade Svenska kalven som jag tillagade i fredags kostade 248:- kilot och det är ju helt hutlöst enligt mig, men vips så låg det en fin bit till "matmedbästföredatumsomsnartgårut" och då tycker jag det är okej.Eller när jag besökte en butik i Kalmar och de sålde entrecote och ryggbiff för 49:- då ordinarie pris var 198:- och det var tretton dagar innan datumstämpeln gick ut.

Nyhetsmorgon ger ju alltid middagstips och jag hade tänk att laga ugnspannkaka med knaperstekt bacon och rårörda lingon ikväll men nu gjorde han en underbar torskrätt så det kanske blir det istället, vi får se!


Herregudars vad jag snöade in på detta ämne då, sitter fortfarande i morgonrock med blött hår och ingen frukost i magen!!!

 
 
Jessica

Jessica

3 mars 2010 06:54

Nu har du inspirerat mig att ta fram mat tills för ikväll, väldigt ovanligt att jag planerar min matlagning. Tack Mita för att du ger så mycket trevliga mat tips!

http://homeofchampionscimarron.blogspot.com

 
Stranne

Stranne

3 mars 2010 08:10

Men det är ju jättebra att läsa! Tack! Bara att göra falukorven lite roligare med en sås vid sidan om! Mums! Tack! =) Jag ska hämta mattips från dig känner jag, men ikväll blir det fläskkotletter i svampsås med potatis hemma. Fast jag tror jag har hört att ni inte är så glada i fläskkött ;-) Kram

http://www.svartpavitt.blogspot.com

 
carl

carl

3 mars 2010 08:24

Hej Mita

Du kan inte fatta hur det vattnas i munnen när jag läser om alla dina maträtter. Här hemma äter vi thai mat till lunch och "farang" mat (farang = utlänning) på kvällen. Jag tänker ofta på svensk husmanskost när jag tuggar i mig ännu en "flajd lajs" (fried rice..)

Kram från oss

http://carlisurin.bloggplatsen.se

 
Ammis

Ammis

3 mars 2010 17:49

Alltid bra med middagstips men vi lagar knappt middag på vardagarna....Lagar ofta storkok som jag fryser in och tar upp på veckerna. Men till helgen blir det ju alltid lite extra gott. Man tycker din matlagning låter avancerad men det kanske den inte är, beundrar dig som lyckas få ihop alla rätter. Ha en bra dag. KrAMelikram

http://ammis.bloggplatsen.se

 
skånepågen

skånepågen

3 mars 2010 18:00

Jaha, vad jag tycker vet du ju redan.

http://aake.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mita

3 mars 2010 18:01

Jessica, kul att hjälpa till med ett tips=)

Stranne, fläskkött, naj, nej eller jo ibland, har faktiskt lagat fläskfilé en gång i hela mitt liv och då gjorde jag schnitzel, men visst vi grillar karré ibland och äter bacon och korv och icket att förglömma revbenspjäll =)

Carl, jag skulle gärna byta med dig ett par veckor....

Ammis, jag hinner ju med både hundar och matlagning efter jobbet och tycker ju att det är vansinnigt kul med matlagning

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mita - 3 juni 2015 14:46

Nu har grabbarna blivit 10 veckor och är nu ute till försäljning. Xoloitzcuintle är Mexikos nationalras och nämndes tidigare i Sverige som Mexikansk nakenhund. Rasen har ett mycket gammalt ursprung och tillhör gruppen urhundar. Xolon har en härlig ...

Av Mita - 24 april 2015 16:05


Idag har valparna fått prova på att känna på gröngräset, inte så uppskattat, lite läskigt var det nog allt!   ...

Av Mita - 11 april 2015 09:50

Nu är valparna 11 dagar gamla och jag väntar med spänning på att de små liven ska öppna sina ögon, hörde dock av en erfaren uppfödare att fullmatade tar lite längre tid på sig, och nog är valparna fullmatade allt. Det är ju helt fantastiskt hur de ka...

Av Mita - 3 april 2015 06:28

Vi är inne på dag tre i de små valparnas liv, det går fantastiskt bra, Alice är så duktig, hon var lite reserverad första timmarna men nu har hon tagit till sig killarna och vill absolut inte lämna de ur sikte, jag får lyfta ut henne för att hon ska ...

Av Mita - 1 april 2015 20:05


Efter mycket slit så har nu Alice fått sina valpar, det blev två välmående nakna jättefina killar, jag tror att jag krystade mer än vad jag gjorde när jag födde barn ...

Presentation

Senaste inläggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Skapa flashcards